Thursday, January 11, 2018

مقدار کالری عسل

کالری عسل طبیعی و مقداری که مصرف می کنیم را باید همیشه مدنظر داشته باشیم، همانطور که میدانیم انسان از دیرباز عسل جمع آوری و نوش جان کرده است. در بسیاری جنبه های زندگی انسان از شیرین کننده گرفته تا استفاده های دارویی، از آن استفاده شده. عسل اثر بخصوصی روی زندگی ما گذاشته برای همین امروزه هنوز هم از آن استفاده میکنیم.
میدانیم که عسل خام حاوی مواد بسیار خوبی است (آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، اسید آمینوها و بسیاری دیگر). با اینکه برای سلامتی ما فواید بسیاری دارد، میزان کالری عسل نباید نادیده گرفته شود.
ابتدا، بیایید نگاهی به محتویات اصلی عسل بیاندازیم.

ویژگی های غذایی عسل

عسل از ۷۶٪ قند، ۱۸٪ آب، و ۶٪ موارد دیگر (مواد معدنی، پروتئین، وینامین ها، اسید ها، عصاره های روغنی دیگر) تشکیل شده است.

قند

قند یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده عسل است که باعث خاصیت شیرینی منحصر بفرد آن است. عسل حاوی چند نوع نوع قند است که معروفترین آن ها : فروکتوز (۴۱٪)، گلوکز (۳۴٪) و ساکارز (۱یا ۲٪)
نسبت درصد موجود از هر قند به گلی که از آن تهیه شده و آنزیمِ invertase که قند معمولی موجود در میوه ها و انگور را تجزیه میکند بستگی دارد. این آنزیم در گلهایی که زنبورها از آن شیره جمع میکنند و کمی از آن نیز در بدن خود زنبورها موجود است.

مواد معدنی

حدود ۳.۶۸٪ عسل را مواد معدنی تشکیل میدهد. با اینکه این درصد بالایی نیست، مواد معدنی موجود در عسل آن را برای انسان بسیار مقوی و مفید میکند.
برخی از مواد معدنی تشکیل دهنده ی عسل عبارتند از پتاسیم، کلسیم، سولفور، سدیم کلرین، منیزیم، و آهن. معمولا عسل تیره رنگدارای مواد معدنی بیشتری نسبت به عسل رنگ روشن است.

اسیدها

عسل انواع مختلفی اسید در خود جای داده، هم از نوع اسید آمینوها و هم اسیدهای ارگانیک. این اسیدها معمولا اسید سیب و اسید لیمو هستند. pH عسل معمولا ۳.۹ است، اما میتواند بین ۳.۴ تا ۶ تغییر کند.

پروتئین ها

پروتئین های موجود در عسل از گرده و شهدی که زنبورها از گل ها جمع آوری میکنند می آید.

ویتامین ها

ویتامین های موجود در عسل آنقدری نیستند که برای رفع نیازهای یک ارگانیسم کفایت کنند، اما عسل حاوی ویتامین های مهمی چون B6 ، تیامین، ریبوفلاوین، و اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) است.

عصاره های روغنی

این عصاره های گیاهی به عسل بوی ویژه آنرا میدهند و با حرارت دادن عسل به سرعت تبخیر میشوند.

کالری عسل چه مقدار است؟

بنابر USDA (بخش کشاورزی ایالات متحده)، هر ۱۰۰ گرم عسل دارای ۳۰۴ کالری است. میتوان این میزان را با ۱۰۰ گرم شکر سفید مقایسه کرد که ۳۸۷ کالری دارد.
برای بهتر به تصویر کشیدن کالری عسل میتوان جزئیات آن را بیشتر توضیح داد.
یک پیمانه عسل ۱۰۳۱ کالری دارد
یک اونس (حدود ۳۱ گرم) عسل ۸۶ کالری دارد
یک قاشق غذاخوری عسل ۶۴ کالری دارد
یک قاشق چایخوری عسل ۱۳ کالری دارد
با دیدن میزان کالری عسل شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا بعنوان خوراکی سالم پیشنهاد میشود آنرا مصرف کنید؟ برای مثال، میتوانیم عسل را با شکر تصفیه شده بعنوان دو شیرین کننده مقایسه کنیم. همینطور که گفتیم ۱۰۰ گرم شکر تقریبا ۱۰۰ کالری بیشتر از همان مقدار عسل دارد، که تفاوت بزرگی است. همچنین، شکر سفید ساکارز خالص است و فایده ای برای بدن شما ندارد – فقط کالری خالی(کاذب).

مراقب کالری ها باشید!

عسل مزایای بسیاری برای بدن شما دارد، اما باید مدیریت مصرف آن را در نظر گرفت. به عنوان یک قاعده کلی، در صورت داشتن یک رژیم متعادل، نباید بیش از ده قاشق چای خوری عسل در روز مصرف کنید. خوردن بیش از حد عسل باعث افزایش کالری روزانه شما و موجب افزایش وزن می شود. با این حال، مقدار کالری عسل نباید شما را از مصرف آن کلا منصرف کند.
استفاده از عسل بعنوان شیرین کننده جایگزین شکر پیشنهاد میشود. عسل غلیظ تر و شیرین تر از شکر است پس میزان کمتری از آن برای شیرین کردن خوراکی ها یا نوشیدنی های خود احتیاج خواهید داشت و در نتیجه کالری کمتری نیز مصرف خواهید کرد. بهتر است افزودنی که به خوراکی هایتان اضافه میکنید مواد مغذی هم داشته باشد که در این مورد عسل بهتر است.
حتی اگر به عسل علاقه ای ندارید، سعی کنید مقداری از آن را در برنامه غذایی خود جای دهید. یک قاشق حاوی آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی و انرژی در روز میتواند به تامین نیازهای بدن شما کمک کند.

کانال تلگرام بازار عسل

No comments:

Post a Comment