Thursday, January 11, 2018

عسل ارگانیک چیست و چه تفاوتی با عسل طبیعی دارد؟

عسل اُرگانیک (organic honey) واژه ای است که این روزها در بین مصرف کنندگان عسل بسیار شنیده می شود ولی آیا عسل اُرگانیک با عسل طبیعی تفاوتی دارد؟
عسل طبیعی را در حالت منحصر به فرد آن میتوان عسل محسوب کرد چون توسط زنبورها درست شده است. متضاد عسل طبیعی، عسل مصنوعی است که در حال حاضر درباره آن هیچ بحثی نداریم. همچنین ممکن است به عسل افزودنی هایی بزنند که آن را از حالت طبیعی اش خارج کند.
«اُرگانیک» اصطلاحی است که برای توصیف روش پرورش یا تولید محصول بکار برده میشود. عسل طبیعی میتواند براساس آئین نامه ی وزارت کشاورزی، هم اُرگانیک و هم غیر ارگانیک محسوب شود.
عسل اُرگانیک

عسل اُرگانیک

در بیشتر مواقع هنگامی که عسل از محل اصلی یعنی کندو گرفته میشود اُرگانیک است. برای اینکه خوراکی ارگانیک محسوب شود باید:
  • در خاک دست نخورده تولید شود.
  • در آن اصلاح و تصرفی صورت نگیرد.
  • از محصولات مرسوم یا محصولات غیر ارگانیک جدا بماند.
  • هیچ آفت کش غیر طبیعی، ژنهای زیست-مهندسی یا دیگر محصولات مصنوعی نباید در آماده سازی یا نگهداری عسل استفاده شود.
وقتی عسل بطور ایمن از کندو جمع آوری میشود، هنوز در مرحله ی ارگانیک قرار دارد. عسل ممکن است شامل اسپور (هاگ/تخم باکتری یا قارچ) هایی باشد که می توانند عفونتی مرگبار به نام بوتولیسم ایجاد کند.
بهترین عسل ارگانیک
برای پیشگیری از این عفونت، احتمالا عسل را پاستوریزه میکنند یا آن را تا جایی که باکتری از بین برود حرارت میدهند. این فرآیند اگر طبق استانداردهای وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) انجام شود، تأثیری بر حالت ارگانیک عسل نمیگذارد. افرادی که بدنبال طبیعی ترین و ارگانیک ترین حالت عسل باشند، معمولا عسل خام میخرند.

عسل طبیعی

عسل ماده ای طبیعی است که توسط زنبورها تولید میشود. زنبورداران آن را جمع آوری می کنند و برای عرضه به مشتری بسته بندی میشود. تا موقعی که عسل جمع آوری و در بسته بندی قرار میگیرد کاملا طبیعی است.
هر کار اضافه ای که کمپانی یا زنبوردار بعد از جمع آوری با عسل انجام دهد میتواند آن را از حالت طبیعی به غیر طبیعی تبدیل کند. عسل طبیعی که حداقل فرآوری روی آن انجام شده میتواند ارگانیک محسوب شود، اما مهر گواهی ارگانیک USDA را دریافت نمیکند.
عسل ارگانیک و طبیعی

عسل غیر طبیعی و غیر ارگانیک

افزودن مواد نگهدارنده، طعم دهنده ها یا استفاده از زنبورهایی که ژن آنها ارتقا داده شده، در بیشتر موارد عسل را هم غیر ارگانیک و هم غیر طبیعی میکند. انجمن تغذیه آمریکا ادعا دارد بعضی طعم دهنده های طبیعی ممکن است تمامیت عسل را حفظ کنند. این بخاطر این است که سازمان غذا و دارو (FDA) هیچ توضیح مشخصی درباره اینکه مواد طبیعی کدام اند نداده است.
اضافه کردن انواع توت تازه یا هرگونه مواد طبیعی دیگر به عسل، میتواند طعم آن را عوض کرده اما تمامیت طبیعی عسل را حفظ کند. وقتی ماده ای مصنوعی مثل رنگ شیمیایی یا شکر کارخانه ای به عسل اضافه شود عسل دیگر طبیعی نیست.

No comments:

Post a Comment